مدیر مسئول خبرگزاری خبرآنلاین در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی جشنواره ملی رسانه های ایران ضمن توصیف این جشنواره به عنوان موسم شکوفایی رسانه در باره تاثیر آن در ایجاد فضای رقابت بین رسانه ها گفت:«بنظر می رسد، چون خود رسانه یک میدان رقابت است، اگر یک جشنواره حرفه ای و حساب شده برگزار بشود، حتما این میدان رقابت را معنادارتر و با هدف تر خواهد کرد. در حقیقت سابقه ای که ما از جشنواره های قبلی داریم، این است که چون دوستان رسانه علاقه مند هستند مجموعه کارهایشان بهتر دیده شود و صاحب نظران و اساتید فن درباره اش نظر بدهند، با علاقه مندی بیشتری در جشنواره رسانه شرکت میکنند و خوب به طبع به دلیل اینکه اساتید مجرب عناوین، کارکردها و محصولات رسانه را از جاهای مختلف می بینند، خود این دیدن و قضاوت و ارزیابی کردن یک ارزش افزوده ای به رسانه ها در این رقابت می دهد. نکته دیگری که شاید خیلی مهم باشد این است که با توجه به اینکه ما در سال های گذشته، رتبه بندی ها، رنک بندی هایی از رسانه ها در جاهای مختلف، چه در ارشاد، بیرون یا رسانه های بین المللی، وجود داشته است، بنظر می رسد، شاید زحمات بعضی آدم های حرفه ای پرکار یا صاحب ذوق و قریه در برخی از مطبوعات یا رسانه ها دیده نمی شود که در این جشنواره امیدواریم اقدام های قابل توجه و تامل دیده بشود و خوب یک ارزش گذاری خاص برای آدم های پرکار پرتلاش اتفاق بیوفتد. در مجموع فکر میکنم موضوع برگزاری جشنواره اصطلاحا موسم شکوفایی کار رسانه هاست.»
حسن لاسجردی در ادامه با اشاره نقش رسانه در رساندن صدای جامعه گفت:«بنظر می رسد که دارد یک اتفاق در جامعه مطبوعاتی می افتد و خیلی تلاش می کنند که اصطلاحا دندان های صراحت رسانه را کند کنند و نگذارند رسانه یک مقداری راحت تر، به عنوان صدای جامعه، مطالبات اجتماعی را مطرح کنند. لذا اگر ما بخواهیم با عناوینی مثل نقد مصلحانه، منصفانه یا دوستانه صراحت یا گزندگی کار رسانه را بگیریم به طور حتم، هیچ صلح و صلاحی نخواهد داشت ولی آنچه که مسلم است این است که رسانه باید فریاد یا صدای افکار عمومی باشد. در عین حال ادبیات فرهیخته داشته باشد، من فکر می کنم اگر این دو را کنار هم بگذاریم مصلحانه بودن و ندای فرهیختگی که باید باشد بروز خواهد کرد.»
لاسجردی همچنین بایسته هایی در مورد فعالیت رسانه ای به عنوان شهروند خبرنگار را نیز مورد اشاره قرار داده و در این باره گفت:«شهروند خبرنگاری یک پدیده موجود است. من فکر می کنم در حال حاضر، خیلی از جاهای دنیا پدیده شهروند خبرنگاری را پذیرفتند، اما اگر در حقیقت یک وجه دیگری از شهروند خبرنگاری، یعنی فقدان شهرت یا صحت و دقتی که جزو مسائل مهم در رسانه است، در شهروند خبرنگاری نباشد، به طور حتم، این آسیب می رساند. یکی از چیزهایی که الان در جامعه رقابت بین رسانه های رسمی و غیررسمی ایجاد کرده، همین است. رسانه های رسمی، تلاش می کنند، چارچوب دار خبر بزنند، مسئولیت دارند، در قبال خبری که منتشر می کنند باید پاسخگو باشند. رسانه های غیررسمی چه افراد و اشخاصی که سایت های خبری بی شناسنامه یا در شبکه های اجتماعی وارد این مسئله را ندارند. یکی از نکاتی که خیلی مهم این است که ما اگر شهروند خبرنگاری را بپذیریم باید برایش ملاحظه و چارچوب درست کنیم یا پذیرش مسئولیت اجتماعی آدم هایی که خبر می دهند و اطلاعاتی که می دهند یا جامعه را با جوی که می دهند بهم می ریزند و با آبرو و حیثیت افراد بازی می کنند را مورد توجه قرار دهیم. دستگاه های مسئول باید پذیرش مسئولیت اجتماعی آنچه شهروند خبرنگاران منتشر می کنند را موردتوجه قرار بدهند. البته وقتی می خواهند در این رابطه تصمیم بگیرند نباید مجموعه تصمیم گیری از اهالی این فن خالی بشود، با همفکری اینها یک منظومه جدید همکاری حرفه ای را ایجاد کنند که مجموعا اشتراک نظر آدمهای رسمی و غیررسمی باشد که یک منطق و انصافی در آن رعایت شده باشد.»
مدیر مسئول خبرگزاری خبرآنلاین در پایان لزوم پرداخت حرفه ای به محتوا در فضای رسانه ای را اینگونه مورد اشاره قرار داد:«یکی از نکاتی که فکر می کنم رسانه ها باید برای تداوم حیات خود به آن توجه کنند بحث تحلیل است. الان دنیا دارد، ظرفش از خبر پر می شود. در نوع های مختلف آگاهی و دانایی نیازمند پالایش هستیم. فکر می کنم جای این پالایش با تحلیل پر می شود. یکی از مشکلات ما در رسانه این است که برخی رسانه ها تریبون بخش کوچکی از جامعه هستند تا موقعی که یک رسانه تریبون خاص یک نهاد و ارگان باشد و رسالت نفع و مصالح عمومی را کمتر رعایت کند یا اصلا رعایت نکند به طور حتم، آسیب به رسانه است. فلذا ما دچار نگاه های متفاوتی به رسانه هستیم، الان خیلی از آدم ها در جامعه به رسانه به عنوان یک عنصر فضول و زائد نگاه می کنند. از آن طرف آدم هایی هستند که به رسانه به عنوان یک منبع قدرت و اثر گذار نگاه می کنند و نگاهی به این طیف مثبت تا آن طیف منفی نشان میدهد که آدم هایی که در رسانه کار می کنند، آن کاری که باید را انجام نمی دهند و رفتار حرفه ای ندارند. لذا بنظر می رسد برای اینکه بتوانیم یک رسانه موثر داشته باشیم، باید رفتار حرفه ای موجود در کار رسانه حتما عملیاتی بشود.»
فراخوان بیست و یکمین جشنواره ملی رسانههای ایران