پایگاه خبری جشنواره رسانه
۱۴۰۳/۰۳/۱۶ ۱۰:۲۴:۲۸

بازخوانی تجربه برگزاری یک رویداد ملی در حوزه رسانه؛

جشنواره‌ای که به نام «رسانه‌های ایران» احیا شد/ فردا خبریست!

پایگاه خبری جشنواره رسانه

بیست و دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران در حالی آغاز به کار کرده است که انگیزه بخشی به رسانه برای حرکت به سمت تحولات نوین رسانه و پرهیز از بهره گیری از قالب‌های کلیشه و برخورد سنتی با خبر را در سرفصل فعالیت‌های خود مدنظر دارد.

به گزارش ستاد ارتباطات و اطلاع‌رسانی بیست و دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران به نقل از خبرگزاری مهر، بیست و یکمین دوره جشنواره ملی رسانه‌های ایران سال گذشته با دبیری مهدی عرفاتی برگزار شد که شعار این دوره از جشنواره «تجلی پاسداشت زبان فارسی» بود. این همان جشنواره‌ای است که پیش از این با عنوان جشنواره مطبوعات برگزار می‌شد و آخرین دوره آن به سال ۹۲ باز می‌گشت اما بعد از وقفه‌ای ده‌ساله سرانجام در مردادماه ۱۴۰۲ دوره بیست و یکم با تغییر عنوان برگزار شد. در این دوره که با افزایش صددرصدی مشارکت اهالی رسانه همراه بود ۶ هزار و ۶۴۵ اثر به دبیرخانه ارسال شد که نسبت به آثار ارسالی به آخرین دوره جشنواره‌ای افزایش دو و نیم برابری داشت.

در دوره بیست و یکم باتوجه‌به اینکه هر فرد می‌توانست در دو قالب اثر ثبت کند شاهد ۲۶۱۴ شرکت‌کننده در این جشنواره بودیم که باعث شد عدد بی‌سابقه ۶ هزار و ۶۴۵ اثر به ثبت برسد، به تفکیک استان‌ها هم ابتدا تهران با ۲۵۶۷ اثر بیشترین آثار ارسالی را به خود اختصاص داد. بعد از تهران، استان خراسان رضوی با ۴۶۵ اثر، استان اصفهان با ۳۷۴ اثر، استان آذربایجان شرقی با ۲۶۷، استان قم با ۲۲۷ و استان خوزستان با ۲۲۳ از لحاظ کمیت فراوانی آثار در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. همه استان‌های کشور در این جشنواره شرکت کردند. همچنین از خبرنگاران حرفه‌ای ساکن مرکز کشور تا خبرنگاران حرفه‌ای استانی در شهرستان‌های کم‌برخوردار در این جشنواره ملی به رقابت پرداختند.

جشنواره بیست و یکم در حوزه رسانه‌های چاپی روزنامه، هفته‌نامه، ماهنامه فصلنامه، سالنامه، رسانه‌های برخط خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری و رسانه‌های اجتماعی اطلاعات و اخبار منتشر شده در بسترهای مختلف رسانه‌های اجتماعی اعم از کانال صفحه‌های مجازی، رسانه‌های کاربرمحور در دو سطح رسانه‌های سراسری و رسانه‌های اســتانی در قالب‌هایی همچون سرمقاله مقاله و یادداشت، خبر، مصاحبه، گزارش، تیتر، طنز عکس تک عکس گزارش تصویری گرافیک صفحه‌آرایی جلد صفحه اول تصویرســازی و... برگزار شــد و در قالب‌های رسانه‌های اجتماعی نیز سه حوزه انتشار متن، صوت و تصویر بر بستر رسانه‌های اجتماعی را موردتوجه جشنواره جهت دریافت نقطه‌نظر اهالی ویژه قرار داد.

دبیرخانه بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه‌های ایران از چهار کمیته اجرایی، محتوایی، داوری و اطلاع‌رسانی تشکیل شد و با برگزاری بیش از ۲۰ جلسه ساختار فراخوان تدوین شد. در دوره‌های قبل ساختار فراخوان جشنواره از بخش‌های کلاسیک همچون تیتر، عکس، مصاحبه گزارش، مقاله، سرمقاله و... تشکیل شده بود، اما در این دوره طی جلسات و نشست‌های هم‌اندیشی که با افراد صاحب‌نظر این حوزه برگزار شد بخش‌هایی همچون انسان رسانه و خبرنگار تحقیقی نیز به فراخوان افزوده شد. همچنین در بخش ویژه دو بخش نقد مصلحانه جایزه مرحوم دکتر عماد افروغ و تبیین و روشنگری ماهیت اخبار جعلی نیز اضافه شد و همچنین تولیدات فضای مجازی نیز در فراخوان جشنواره بیست و یکم موردتوجه ویژه قرار گرفت.

اما فراخوان دوره بیست و یکم مزیت‌هایی داشت که از آن جمله می‌توان به حفظ قالب‌های کلاسیک، استفاده از کارشناسان رسانه‌ای در تدوین فراخوان، اضافه‌شدن بخش‌های جدید به فراخوان مانند فضای مجازی و اضافه شــدن بخش‌های ویژه به جشــنواره همچون انسان رسانه، خبرنگار تحقیقی، تبین اخبار جعلی و نقد مصلحانه اشاره کرد

یکی از ارکان مهم هر جشنواره‌ای اما داوران آن است، افرادی که گاهی حضورشان باعث افزودن به اعتبار آن رویداد می‌شود در این دوره نیز استادان برجسته حوزه روزنامه‌نگاری به قضاوت آثار نشستند، علی‌اکبر قاضی‌زاده، شهاب اسفندیاری، محمد حدادی، مهدخت بروجردی، علیرضا ملکیان، مریم ســلیمی، سیدعلی میرفتاح و مهدی فضائلی اعضای هیئت عالی داوری بیست و یکمین جشنواره رسانه‌های ایران را تشکیل می‌دادند.

در اختتامیه بیست و یکمین دوره جشنواره ملی رسانه‌های ایران که همزمان با روز خبرنگار با حضور رئیس جمهور در سالن اجلاس سران برگزار شد. مرتضی سیمیاری از پایگاه خبری مشرق، میلاد حسینی از مجله آگاهی نو، فرشید باغشمال آذر از ماهنامه صبح تبریز، علی رضا صلواتی و مهری فروغی از مجله راه نامه، نیره خادمی از روزنامه اعتماد، سیامک صدیقی از روزنامه شرق، زینب رجایی از خبرگزاری مهر، محسن عباسپور از فصلنامه جامعه نگاری مردم مدار، سید علی سیدان از ماهنامه سوره، محمدرضا زائری از ماهنامه خیمه، سید علی سیدان از ماهنامه سوره، محمد حسین علی اکبری از روزنامه جام جم، عابدین نورالدینی فرد از روزنامه وطن امروز، فرنگیس صفری از مجله میلکان، مریم نظام دوست از مجله سه نقطه، عاطفه جعفری از روزنامه فرهیختگان، زینب مرزوقی از خبرگزاری ایسنا، علی یعقوبی اعظم از خبرگزاری فارس، حامد هادیان از خبرگزاری ایسنا، روزنامه فرهیختگان بابت حمایت از خبرنگاری تحقیقی، فاطمه عابدینی از آژانس عکس سو، بهمن زارعی از خبرگزاری ایرنا، احمد حسنی از خبرگزاری مهر، حمیدرضا قدسی از مجله سه نقطه، احسان رضایی از روزنامه شهرآرا، بهرام غروی‌منجیلی از روزنامه همشهری، پژواک بهرامی از مجله سیمای شهر، ابراهیم افشار از مجله سه نقطه، ناصر جوادی‌بگلر از روزنامه ایران، مهدی مشکینی از خبرگزاری تسنیم، محمد بلبلی از روزنامه همشهری، امیرحسین قلی‌زاده از خبرگزاری تسنیم، زینب کریمی از خبرگزاری برنا، اسماعیل منفرد از روزنامه شرق، حسین بیات از روزنامه شهر آرا، محمدرضایتی از روزنامه فرهیختگان و... برگزیده شدند.

حالا بیست و دومین دوره این رویداد با شعار «فردا خبریست!» و با ادای احترام به «شهدای خدمت» آغاز به کار کرده و ایده کلی آن انگیزه‌بخشی برای حرکت از قالب‌ و محتواهای سنتی اطلاع‌رسانی به سمت تحولات نوین رسانه است.

دبیری این رویداد را همچون سال گذشته مهدی عرفاتی برعهده دارد و زمان برگزاری اختتامیه آن 17 مرداد 1403 همزمان با روز خبرنگار خواهد بود.



ارسال نظر

مطالب برگزیده


شماره های تماس « ۰۲۱-۸۸۸۴۴۷۸۰ - ۰۲۱-۸۸۸۳۹۱۸۱
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری جشنواره رسانه است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.