پایگاه خبری جشنواره رسانه
۱۴۰۳/۰۳/۲۵ ۱۷:۱۹:۵۰

نگاه ویژه جشنواره ملی رسانه‌های ایران به فلسطین؛

همه علیه نسل‌کشی در غزه

پایگاه خبری جشنواره رسانه

بیست و دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران در حالی فراخوان خود را منتشر می‌کند که نگاه ویژه‌ای به موقعیت مردم مظلوم فلسطین و جنایات اسرائیل در غزه دارد.

به گزارش بیست و دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران به نقل از خبرگزاری فارس، طوفان‌الاقصی، عملیات هفت اکتبر، شنبه سیاه و... همه و همه عنوان واقعه‌ای است که در طول یک دهه گذشته بی تکرار بوده و بسیاری آن را موفق‌ترین عملیات قرن نامیده اند، همه چیز از همان ظهری آغاز شد که نیروهای حماس این عملیات را آغاز کردند، طوفان الاقصی واکنشی بود نسبت به کشتار فلسطینیان که از دهه ۴۰ میلادی شروع شد. فلسطین تکه ای از خاورمیانه است که هر بار اخبار و تحولاتش بر صدر اخبار می نشیند، بارها و بارها تصاویری از حملات وحشیانه صهیونیست‌ها به فلسطینی‌ها در فضای مجازی همرسانی شده و افراد سرشناسی از نقاط مختلف جهان نسبت به این موضوعات واکنش نشان داده و اعلام انزجار کرده‌اند. همین چند وقت پیش بود که جنایت هولناک اسراییلی‌ها دررفح ابعاد تازه‌ای از وحشی‌گری آنها را به جهان اثبات کرد، بریده فیلم‌هایی که منتشر می‌شد نشان از یک قتل عام بود، همان جایی که جنگنده‌های متجاوز ارتش رژیم صهیونیستی چادرهای آوارگان فلسطینی را در شمال‌غرب شهر رفح در جنوب نوار غزه بمباران کردند و در جریان این جنایت ده‌ها نفر از فلسطینیان، شهید و زخمی شدند آنچه اما جهانیان را دچار حیرت کرد سطح بالای خشونت این کشتار بود چرا که برخی از فلسطینیان در همین حملات زنده زنده سوختند. در پی همین موضوع بود که کمپینی در اینستاگرام به راه افتاد و میلیون‌ها کاربر نسبت به این فاجعه هولناک واکنش نشان دادند و بر حقانیت فلسطینی ها تاکید کردند. حالا چشم ها به فلسطین است، وقایع آن را رصد و اخبار تازه‌ای را از آن مخابره می‌کنند در این میان اما خبرنگاران سهمی بسزا در مخابره این وقایع دارند. از همان روزهای اول آغاز این عملیات خبرنگاران زیادی برای گزارش تحولات منطقه و البته دو طرف درگیری عازم عراضی اشغالی شدند، حتما به یاد دارید آن روزهایی که خبرهایی از مجروحیت و شهادت گزارشگران و عکاسان خبری منتشر می‌شد، این فقط معطوف به این دوره از حملات وحشیانه صهیونیست‌ها نیست، علاوه بر هزاران فلسطینی که در سال‌هایی که اسراییل به غصب مناطق فلسطینی پرداخته اند، به شهادت رسیده‌اند، صدها خبرنگار هم قربانی شده‌اند.

بیست و دومین جشنواره رسانه های ایران حالا در نظر دارد بخشی جداگانه برای فلسطین در نظر بگیرد تا خبرنگاران آثار خود را به این بخش ارسال کنند، از شروع طوفان الاقصی بسیاری از خبرنگاران به روشنگری درباره آنچه که در فلسطین می گذشت، پرداختند، هزاران محتوا در فضاهای رسانه‌ای تولید شد تا روایتگر بخشی از یک فاجعه انسانی باشد. به طوری که ناصر ابوشریف نماینده جهاد اسلامی فلسطین در تهران در همایشی گفته بود: «امروز نقش عظیمی که مطبوعات در انتقال تصویر و واقعیت وقایع غزه ایفا می‌کنند کمتر از مقاومت مردم فلسطین نیست. در حال حاضر شاهد کم رنگ شدن و حذف اطلاع‌رسانی رژیم صهیونیستی هستیم در حالی که رسانه‌ها تصویر واقعی از غزه را انتقال می‌دهند. شاهد تغییر رویکرد در جوانان غرب هستیم. اگر اطلاع‌رسانی درست خبرنگاران از وقایع غزه نبود ما نمی‌توانستیم شاهد تحولات امروز باشیم. هر روز شاهد شهید شدن ۶۰ کودک فلسطینی در نوار غزه هستیم اما مؤسسات بزرگ مطبوعات متأسفانه به این موضوع نمی‌پردازند، چرا که ضرورت دارد با تبیین و تشریح این جنایات به وجهه رژیم صهیونیستی ضربه زد.»

اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی جنبش حماس فلسطین نیز درباره روایتگری خبرنگاران گفته بود: «اصحاب رسانه در غزه میان درد و رنج‌ها زندگی می‌کنند و همان طعم درد و بی‌عدالتی و آوارگی را که به مردم غزه تحمیل شده است، می‌چشند. رژیم اشغالگر نازی تبدیل به بارزترین و خطرناک‌ترین دشمن علیه مطبوعات و اصحاب رسانه شده است؛ زیرا اصحاب رسانه کسانی هستند که رژیم صهیونیستی را رسوا و جنایات و تروریسم این رژیم را برای جهانیان فاش می‌کنند.»

نوار غزه هنوز هم آماج حملات است، هنوز هم موشک‌های اسراییلی بر فلسطین روانه می‌شود تا بسیاری این حملات را یک نسل کشی تام و تمام لقب دهند. در این میان خبرنگاران می‌توانند راوی صادق این کشتار باشند. جشنواره رسانه‌های ایران به همین منظور دارد تا از بهترین اثر در این حوزه تجلیل کند.

بیست و دومین جشنواره ملی ایران با نگاه ویژه‌ای به مردم مظلوم فلسطینیان بخش "همه علیه نسل‌کشی در غزه" را در دستور کار خود قرار داده و ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ همزمان با روز خبرنگار اثر یا آثار برگزیده در این بخش و سایر بخش‌های رویداد را معرفی خواهد کرد.



ارسال نظر

مطالب برگزیده


شماره های تماس « ۰۲۱-۸۸۸۴۴۷۸۰ - ۰۲۱-۸۸۸۳۹۱۸۱
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری جشنواره رسانه است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.