پایگاه خبری جشنواره رسانه
۱۴۰۳/۰۴/۲۷ ۱۳:۳۲:۰۳

مسعود نجفی فعال و مدیر رسانه:

وقتی سرعت و گستره انتشار اخبار نادرست میدان رسانه را به دست می‌گیرد/ دوره رسانه هیچ وقت به پایان نمی‌رسد

پایگاه خبری جشنواره رسانه

مسعود نجفی مدیر و فعال رسانه‌ای در آستانه برگزاری بیست و دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران درباره تجارب مدیریت خود در فضای روابط عمومی گفت: حوزه رسانه قداست دارد و برخی کارهای غیرحرفه‌ای رسانه‌های نوظهور در جشنواره‌ها برایم ناراحت کننده و تعجب برانگیز بود و باعث می‌شد فکر و انرژی تیم‌مان گرفته شود.

به گزارش روابط عمومی بیست و دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران به نقل از خبرگزاری مهر، مسعود نجفی درباره به‌روز نشدن رسانه‌های رسمی با ملزومات رسانه‌های مدرن گفت: از مقطعی به بعد، مخاطبان از رسانه‌های مکتوب نظیر روزنامه‌ها گذر کردند و برای اینکه در لحظه خبر را بگیرند و منتظر خبر نمانند به خبرگزاری‌های آنلاین رسیدند. با فراگیری رسانه‌ها در بستر فضای مجازی که در قالب کانال‌ها کار خود را ادامه دادند توجه مخاطب به آن‌ها جلب شد زیرا اخبار غیررسمی و خارج از قواعد رایج را از این طریق دریافت می‌کردند و دسترسی به این کانال‌ها ساده‌تر شده بود. خیلی از رسانه‌ها با ساختن کانال‎هایی خود را در این فضا قرار دادند و بستری ایجاد کردند تا مخاطب بتواند خارج از فضای سنتی خبرها را دریافت کند و بعضی از آن رسانه‌ها تا حدودی در این زمینه موفق بودند اما دیگر رسانه‌ها در مدل فعالیت قبلی خود ماندند و بخشی از مخاطبان خود را از دست دادند.

وی افزود: چراکه مخاطبان خبرها را به واسطه موبایل خود رصد می‌کردند و این راحت‌ترین حالت دسترسی به اخبار بود.

نجفی درباره نحوه دریافت خوراک خبری توسط مخاطبان در عصر حاضر گفت: مخاطبان در عصر حاضر از فضای غیررسمی اخبار را دریافت می‌کنند. در این بین ممکن است کانال‌هایی که اخبار نادرست را منتشر می‌کنند، به عنوان یک منبع خبری برای مخاطبان مطرح شوند و به دلیل سرعتی که در انتشار اخبار دارند، اخبار نادرست را جا بیاندازند.

وی درباره تجربه خود در مدیریت روابط عمومی رویدادها در مواجهه با اخبار نادرست اما شایع عنوان کرد: من در مقاطعی که روابط عمومی یک رویداد بودم، بارها شاهد بودم که خبرهای غیررسمی و نادرستی در کانال‌های تلگرام یا دیگر شبکه‌های اجتماعی انتشار پیدا می‌کرد و در مجموع تعداد زیادی بازدید هم نداشت اما به سرعت در این فضا می چرخید و متاسفانه گاهی تاثیرگذار هم بود.

نجفی ادامه داد: چنین اتفاقی نشان‌دهنده این است که ضعف رسانه‌های رسمی به نفع رسانه‌های غیررسمی شده و فضایی را در اختیارشان قرار می‌دهد تا بتوانند اخبار خود را که بیشتر اوقات شایعه‌ای بیش نیست، نشر دهند.

وی توضیح داد: البته بعضی از کانال‌ها رسمی هستند و منبع خبری‌شان مشخص است و کار حرفه‌ای خود را انجام می‌دهند اما در کنار آن‌ها یک سری رسانه‌های بی نام و نشان در فضای مجازی فعال هستند که فعالیت رسمی ندارند اما اخبارشان تاثیرگذار است.

این مستندساز درباره آسیب‌های تغییر مرجعیت از رسانه‌های رسمی به رسانه‌های غیررسمی گفت: منبع بسیاری از رسانه‌های غیررسمی مشخص نیست. در رسانه باید منبع خبری مشخص باشد ولی رسانه‌های غیررسمی خود را مکلف به منبع مشخص و دقیق نمی‌دانند و

هر خبری که مخاطب داشته باشد و باعث فضاسازی شود منتشر می‌کنند. این باعث می‌شود اعتماد به رسانه از بین برود. زمانی که در ایسنا خبرنگار بودم همیشه تاکید می‌شد حتما بعد از مصاحبه با مصاحبه شونده متن را چک کنید تا مطلبی پس و پیش نشود. رسانه‌های غیررسمی چنین تعهدی ندارند و هر آنچه که به نظر آن‌ها درست و پرمخاطب باشد، منتشر می‌کنند به همین دلیل فضای شایعه پراکنی زیاد شده است.

وی درباره فاصله گرفتن رسانه‌های رسمی از فضای سنتی بیان کرد: رسانه‌های رسمی باید خود را به روز نگه دارند، در لحظه خبر خود را منتشر کنند، از خلاقیت و نوآوری غافل نشوند و خبرها به صورت کپسولی و کوتاه منتشر شوند تا مخاطب خسته نشود. اگر رسانه‌های رسمی بتوانند با الگوهای جدید خود را به روز نگه دارند از فضای سنتی خارج خواهند شد البته مهم است که رسانه‌ها فضای رسمی خود را به علت سندیت حفظ کنند اما حضور پر رنگ در فضای مجازی نیز نیاز این زمانه است.

نجفی درباره بیست و دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران گفت: رسانه‌ها نیاز به انگیزه دارند تا بتوانند در فضای حرفه‌ای کار کنند. به عنوان مثال من چند سال است یک پایگاه خبری را راه اندازی کرده‌ام اما به قدری دچار مشکلات ریز و درشت در این فضا شده‌ام که نتوانستم کار را طوری که دلخواه خودم بوده جلو ببرم و دستمریزاد می‌گویم به کسانی که رسانه خصوصی دارند و در این شرایط سخت و رقابت نابرابر کار می‌کنند. هیچ وقت دوره رسانه به پایان نمی رسد ممکن است خود را با شرایط روز تطبیق دهد اما هیچ وقت کنار نمی‌رود. شعار "فردا خبریست !" در جشنواره رسانه حاکی از آن است که این رقابت ادامه دارد و با شرایط خوبی جلو ‌می‌رود.

وی در ادامه درباره تحولات رسانه‌ای سال‌های اخیر گفت: من در سال‌‌های اخیر روابط عمومی مهم‌ترین رویدادهای هنری کشور را برعهده داشتم و این تحول را کاملا درک کردم و دیدم. سال 1395 اولین دوره‌ای بود که در جشنواره فیلم فجر مسئولیت داشتم و باید بگویم رسانه‌ها هنوز در این سطح گسترده نبودند و فضای مجازی را به دست نگرفته بودند. بعد از مدتی رسانه‌ها خود را با فضای روز دنیا تطبیق دادند و من پیوسته با اشکال جدیدی از رسانه در سال‌های مدیریت خود در جشنواره رو به رو شدم. یکی از معضلات این سالها، کانال‌هایی بودند که متقاضی دریافت کارت و شرکت در جشنواره می‌شدند، و اگر به خواسته خود نمی‌رسیدند در کانال‌های خود جشنواره و مدیران آن را تخریب می‌کردند. حوزه رسانه برای من قداست دارد و کارهای غیرحرفه‌ای این رسانه‌های نوظهور برایم ناراحت کننده و تعجب برانگیز بود و باعث می‌شد بخش زیادی از فکر و انرژی ما گرفته شود.

بیست و دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران به دبیری مهدی عرفاتی ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ برگزیدگان خود را معرفی می‌کند.



ارسال نظر

مطالب برگزیده


شماره های تماس « ۰۲۱-۸۸۸۴۴۷۸۰ - ۰۲۱-۸۸۸۳۹۱۸۱
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری جشنواره رسانه است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.