پایگاه خبری جشنواره رسانه
۱۴۰۳/۰۴/۳۰ ۱۰:۵۳:۰۶

حمیدرضا مدقق:

رسانه با مخاطب زنده است

پایگاه خبری جشنواره رسانه

حمیدرضا مدقق روزنامه‌نگار، مجری، منتقد سینما و مدرس علم ارتباطات گفت: وقتی نیازهای خبری مخاطب از سوی یک رسانه تامین نشود نیاز خبری خود را از طریق رسانه‌های دیگر تامین خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی بیست و دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران به نقل از خبرگزاری صبا، حمیدرضا مدقق روزنامه‌نگار، مجری، منتقد سینما و مدرس علم ارتباطات در آستانه برگزاری بیست و دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران گفت: اینگونه نیست که رسانه‌های ما در حالت سنتی باقی مانده باشند، بسیاری از مطبوعات و خبرگزاری‌های ما در فضای مجازی نیز به خوبی فعالیت می‌کنند به عنوان مثال خبرگزاری‌هایی داریم که در کنار انتشار اخبار مکتوب همزمان به صورت صوتی و تصویری خبر را در سایت خود بارگذاری می‌کنند. در شبکه‌های اجتماعی نیز خیلی از خبرگزارها و مطبوعات ما فعال هستند همانطور که رادیو و تلویزیون ما به عنوان شاخه‌ دیگری از رسانه‌های سنتی هم در فضای مجازی فعال است.

وی افزود: خیلی از رسانه‌های ما در برخی شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، توئیتر و... فعال نیستند زیرا این شبکه های اجتماعی یا بسترهایی که باید در آنجا فعال باشند به لحاظ قانونی در کشور ممنوع هستند. از همین رو، رسانه‌ای که بخواهد در چارچوب قانون کار کند طبعا از قانون هم تبعیت می‌کند و وارد آن بسترها نمی‌شود اما اینکه بخواهیم با قاطعیت بگوییم رسانه‌های ما در فضای سنتی ماندند و هیچ‌کدام پا به عرصه‌های مدرن‌تر کار خبری نگذاشتند، باید بگویم که اینگونه نیست‌.

مدقق عنوان کرد: در حوزه انتشار نیز شاهد رسانه‌هایی هستیم که در ۴ الی ۵ قالب کار می‌کنند، این بدان معناست که آن خبرگزاری خبر را به صورت مکتوب، صوتی، تصویری، پادکست و ... بر فضای مجازی منتشر می‌کند ولی آیا می‌توانند بهتر کار کنند؟ بله می‌توانند.

این روزنامه نگار درباره دریافت خوراک خبری از سوی مخاطب گفت: وقتی رویدادی اتفاق می‌افتد طبیعی است مخاطبی که علاقه‌مند به آن رویداد و تحولات بعد از آن است بلافاصله به سراغ رسانه‌ای که به آن رویداد پرداخته برود. وقتی متوجه شود رسانه‌ای که انتخاب کرده اخباری از آن رویداد منتشر نکرده بسیار منطقی است که بلافاصله به سراغ رسانه‌ای که آن رویداد را پوشش داده برود. ما می‌توانیم اسم رسانه اول را رسانه رسمی بگذاریم و این احتمال وجود دارد که براساس تعریف شما مخاطب سراغ رسانه‌ای می‌رود که غیررسمی است. این اتفاقات بسیار طبیعی است، وقتی نیازهای خبری مخاطب از سوی یک رسانه تامین نشود به سمت رسانه‌های دیگر کشیده می‌شود. در چنین بازار رقابتی که بین رسانه‌ها وجود دارد منطق می‌گوید رسانه چه رسمی و چه غیررسمی باشد سعی می‌کند اخبار و اطلاعات مربوط به رویدادها را سریع، صحیح و دقیق و مبتنی بر اصول اطلاع‌رسانی، خبرنویسی و خبرنگاری یعنی با در نظر گرفتن عناصر و ارزش‌های خبری به شکل جذاب، خواندنی، دیدنی و شنیدنی برای مخاطب منتشر کند‌‌، اینگونه می‌تواند مخاطب را برای خود نگه دارد.

وی درباره چگونگی فاصله گرفتن رسانه‌های سنتی از فضای سنتی خود و حرکت به سمت بسترهای مدرن گفت: بدیهی است هر رسانه‌ای با مخاطب خود زنده است. رسانه‌ای که مخاطب‌اش را از دست دهد و مرجعیتی نداشته باشد بالطبع رو به زوال می‌رود‌. برای هر رسانه‌ای اندوه بار است که دست به تولید و انتشار محتوایی می‌زند که مخاطب آن را نمی بیند، نمی‌خواند و نمی‌شنود و اساسا آن را قبول ندارد. این فاجعه ای بزرگ برای یک رسانه یا هر مجموعه‌ رسانه‌ای است. اتفاقی که در این حین می افتد این است که مخاطب به سمت رسانه‌هایی که اساسا ایدئولوژی یا رویکرد متفاوتی داشته باشند یا دنبال هدف‌های دیگری باشند می رود که قطعا برای هرمجموعه رسانه‌ای یا در سطح کلان برای هر سیاست‌گذاری امر خوشایندی نیست و بلکه بسیار هم نگران کننده است.

مدقق گفت: فضای کار رسانه‌ای در جهان و همچنین در ایران در چندسال اخیر متحول شده است. رسانه‌ای که بخواهد فقط خودش را محدود به انتشار کند مثلا در قالب متن یا صوت و تصویری کار کند و از دیگر قالب‌ها و بسترها غفلت کند با شکست مواجه است. در دورانی قرار داریم که به آن هم‌پوشانی یا همگرایی می‌گویند، بدین معناست که تولید محتوای اطلاع‌رسان باید به چندشکل صوتی، تصویری و مکتوب صورت گیرد و رسانه از همه بسترهایی که برای انتشار محتوا وجود دارد استفاده کند.

وی افزود: خوشبختانه رسانه‌هایی در ایران وجود دارند که به این موضوع قائل هستند و همین کار را الان انجام می‌دهند. قطعا ما با نوآوری‌ها و بسترهای جدید دیگری از انتشار محتوا روبه رو خواهیم بود که رسانه‌ها باید به آن توجه کنند و خود را مجهز به دانش روز کنند.

مدقق درباره شعار جشنواره بیست و دوم رسانه های ایران "فردا خبریست!" گفت: شعار جشنواره، شعار مناسبی است و متناسب با حال و هوای جشنواره است. این شعار نگاهی به آینده دارد. درباره رویکرد کلی جشنواره که تحول در رسانه است، ما باید واقعیت را بپذیریم و بدانیم که سپهر رسانه‌ای در ایران دستخوش تحول شده است. در جهان مدت‌ها است که رسانه‌ها در امر اطلاع‌رسانی دستخوش دگرگونی شدند. این تحول را ما باید در سپهر رسانی خودمان به رسمیت بشناسیم و به سمت استفاده از قالب‌های جدید اطلاع‌رسانی و بسترهای جدید اطلاع‌رسانی در عین سرعت و دقت حرکت کنیم.

بیست و دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ برگزیدگان خود را معرفی خواهد کرد.



ارسال نظر

مطالب برگزیده


شماره های تماس « ۰۲۱-۸۸۸۴۴۷۸۰ - ۰۲۱-۸۸۸۳۹۱۸۱
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری جشنواره رسانه است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.