پایگاه خبری جشنواره رسانه
۱۴۰۲/۰۳/۲۴ ۰۴:۲۰:۵۴

مدیر مسئول روزنامه جام جم در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بیست و یکمین جشنواره رسانه های ملی ایران

جشنواره ملی میتواند نهادی برای اعتبار بخشی به رسانه ها و اهالی آن باشد

پایگاه خبری جشنواره رسانه

جشنواره ملی رسانه های ایران با توجه فضای رقابتی و تکثر گسترده ای که داشته بستری مهیاست برای اعتبار بخشی به رسانهها و اهالی آن

مدیر مسئول روزنامه جام جم در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بیست و یکمین جشنواره رسانه های ملی رسانه های ایران، یافتن مخاطب و ایجاد سرمایه اجتماعی رسانه ها را در گرو اطمینان بخشی به افکار عمومی در سرعت، دقت و صحت اخبار دانست و جشنواره ملی رسانه های ایران را با توجه فضای رقابتی و تکثر گسترده ای که داشته و قالب های چاپی، آنلاین و فضای مجازی را شامل میشود بستری مهیا توصیف کرد که میتواند به نهادی برای اعتبار بخشی به رسانه ها و اهل آن تبدیل شده و جایگاه خبری یک رسانه را در نزد افکار عمومی اعتبار ببخشد.

مهدی گیوه کی در تشریح جایگاه رسانه به عنوان پیوند دهنده مردم و حاکمیت گفت:«رسانه می‌تواند در گام نخست نظرات متکثر و متنوع سیاسی در جامعه را منعکس سازند و تصمیم‌سازان را نسبت به خواست اصلی مردم آگاهی بخشد و در گام بعدی تصمیم حاکمیت در حوزه‌های مختلف را برای مردم توضیح و تبیین نماید تا موج همراهی و اغنای افکار عمومی را برای مسائل راهبردی و ملی همراه آورد و در گامی دیگر با انعکاس نواقص و برتری‌های یک سیاست اجرایی از بدنه جامعه به حاکمیت امکان رشد و توسعه در ابعاد گوناگون و اصلاح ایرادات ساختاری را پدید آورد.»

گیوه کی رویکرد تحقیق و پژوهش محور در رسانه را عامل روشنگر در ابعاد دیده نشده ایرادات ساختاری دانسته و در اینباره میگوید:«یکی از وظایف اصحاب رسانه حضور در میدان و روایت خبر و بازخوردهای یک اتفاق یا سیاست اجرا شده است. تحقیق و تحلیلگری، فراتر از روایت خبر، می‌تواند ابعاد دیده نشده یک طرح یا ساختار اجرایی و حتی قانون‌گذاری را نمایان سازد. بدون شک تحقیق و گزارش‌های میدانی یک خبرنگار یا رسانه به تنویر افکار سیاست‌گذاران کمک کرده و چشم اندازی تازه از نگاه به مسائل و ساختارها را می‌گشاید. فقط باید مراقب بود خبرنگار تحقیقی به ابزار جریانات برای قلب واقعیت تبدیل نشود.»

مدیرمسئول روزنامه جام جم همچنین با اشاره به جایگاه گزارش های تحقیقی به عنوان ارزشمند ترین نوع فعالیت رسانه ای در دنیا اظهار داشت:«فارغ از موضوع، تعمیق در موضوع یا مشکل پیش آمده و بررسی اسناد و شواهد به روشن شدن زوایای پنهان یک رویداد کمک می‌کند. گزارش‌های تحقیقی در رسانه می‌تواند بدون قیود پژوهشگاهی و دانشگاهی و همچنین فارغ از بروکراسی‌های حاکم بر تحقیق و تفحص‌های متداول با تسریع در زمان تهیه، نمای شفافی از یک رویداد را به نمایش گذارد.»

گیوه کی در ادامه نقش رسانه های فردی و غیر رسمی در تولید محتوای رسانه ای را مورد توجه قرار داده و مزایا و معایب این شیوه فعالیت را اینگونه برشمرد:«الان تقریبا هر فرد با داشتن یک اکانت در یک شبکه اجتماعی، خودش به مثابه یک رسانه عمل میکند. در سطح بالاتر از این شهروند خبرنگاران هستند که به صورت حرفه ای تر رسانه را دنبال می کنند. حضور در محل یک رویداد، سرعت انتقال تصاویر اولیه و بکر و رایگان بودن بخش زیادی از مستندات از مزایای این نوع مشارکت شهروندان در خبررسانی دانست. معایب آن را نیز می‌توان مبتدی بودن و کیفیت پایین تصاویر و اخبار، عدم امکان دروازه بانی خبر، انعکاس بخشی از واقعیت، قرارگرفتن مستندات در اختیار رسانه‌های معاند و به دست گرفتن روایت اول توسط آنها و ضربه به حریم خصوصی دانست. مهم ترین آسیب این شیوه رسانه ای نیز عبور از قانون و انتشار اخبار فیک و جعلی است. شهروند خبرنگار یا به مراتب اولی تر انسان رسانه ای که راوی یک خبر باشد می تواند با درک ناقص از موضوع و یا تحلیل غلط از یک رخداد طوری روایت واقعه را منحرف کند که سایر رسانه ها و یا رسانه های رسمی نتوانند به راحتی روایت درست را جا بیندازند. از این دست موارد طی سال های گذشته در داخل کشورمان زیاد داشته ایم که فردی به عنوان انسان رسانه روایت اشتباه یا انحرافی از یک رخداد درست کرده که مشکلات زیادی را برای سیستم رسانه ای ایجاد کرده است.»

مدیر مسئول روزنامه جام جم در پایان تاثیر پیشرفت های نرم افزاری و گسترش زیرساخت های اینترنتی را عامل تحول زندگی بشر دانسته و با اشاره به گسترش اخبار جعلی به عنوان محصول این پیشرفت راهکارهای مقابله با اخبار جعلی را اینگونه برشمرد:«راه حل مقابله با اخبار جعلی بالا بردن سطح سواد رسانه و فضای مجازی است. در کوتاه مدت میتوان با مرجعیت بخشی به رسانه های رسمی گام مهمی در حل این مشکل برداشت. مرجعیت بخشی به رسانه های رسمی کار سخت و پیچیده ای نیست. میتوان با اعتماد به رسانه ها به ویژه رسانه های رسمی مسیری طراحی کرد که مرجعیت کاهش یافته آنها بازیابی شود.»

فراخوان بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه‌های ایران



ارسال نظر

مطالب برگزیده


شماره های تماس « ۰۲۱-۸۸۸۴۴۷۸۰ - ۰۲۱-۸۸۸۳۹۱۸۱
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری جشنواره رسانه است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.