محمود مختاریان، روزنامه نگار و پژوهشگر حوزه رسانه در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی جشنواره مطبوعات:
محمود مختاریان در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بیستمین جشنواره ملی مطبوعات این جشنواره را فرصتی برای دیده شدن و سنجش رسانهها توصیف کرد و گفت:«جشنواره مطبوعات فرصتی است برای دیده شدن و سنجش رسانهها از نگاه مخاطبان؛ رسانهها و نشریات غربی، هرازگاهی برای نظرسنجی از مخاطبان، صفحاتی را به این موضوع اختصاص میدهند و مخاطب، نظر خود را در صندوق این نظرسنجی میاندازد و به این ترتیب تعاملی بین گردانندگان رسانهها و مخاطبان شان ایجاد میشود، اما در رسانههای ما چنین نظرسنجی و
مخاطب سنجی کمتر صورت میگیرد.»
این پژوهشگر حوزه رسانه همچنین در توضیح جذابیت گرافیکی به عنوان عامل شادابی بخشیدن به مطبوعات گفت:«مطبوعات باید لذت بصری در مخاطبان ایجاد کند تا بتواند زمان بیشتری در دست آنها بماند و توجه مخاطب را به خود مشغول کند؛ باید فضای مطبوعات و رسانههای کشور به فضایی شاداب همراه با جذابیت گرافیکی تبدیل شود و امیدوارم برگزاری جشنواره بتواند به تحقق این امر کمک کند.»
استاد با سابقه حوزه رسانه در ادامه جایگاه نشریات کشور از حیث گرافیک و صفحهآرایی را در سطح خوبی بین نشریات منطقه خاورمیانه توصیف کرد و اهمیت این مقوله را اینگونه توضیح داد:«گرافیک و صفحهآرایی در نشریات اهمیت بسیاری دارد. ما در یک رسانه مکتوب دو مأموریت داریم، اول اینکه مخاطب را دعوت به خرید نشریه کنیم و دوم اینکه عادت به خواندن را در او ایجاد کنیم. مخاطبان رسانهها همواره به اعتمادسازی نیاز دارند؛ باید بتوانیم روشهای مخاطب پذیری را بیابیم و به کار ببندیم، یعنی ابتدا اعتمادسازی کنیم و در ادامه به بسترسازی، برجسته سازی، فرهنگسازی و در آخر به تمدنسازی بپردازیم رسانهها به ویژه رسانههای مکتوب باید بتوانند افکار عمومی را مدیریت کرده و با ایجاد کالای اندیشه تولید فکر کنند..»
محمود مختاریان همچنین گرایش به بیان تصویری را عامل ایجاد تعادل در رسانهها دانست و گفت:« مطبوعات، هم خواندنی هستند و هم دیدنی؛ بخش دیدنی یک رسانه مکتوب، وجه گرافیکی آن است و اینکه چطور رسانه مکتوب یک معادله میان ارزش تصویری و نوشتاری را در کنار هم ارائه میکند. نباید فراموش کرد که تعادل رسانه با گرایش به بیان تصویری ایجاد میشود، یعنی در ارتباط بصری، یک صفحهآرای حرفهای کمک میکند تا مطالب بهتر دیده شوند و یقینا مطلبی که در چشم بنشیند، مخاطب بیشتری پیدا میکند. گرافیک مدیومی برای بیان اندیشه گرافیست است؛ در رسانههای مکتوب ترکیبی از متن، عنوان و تصویر وجود دارد که موجب میشود پیام، در کوتاهترین زمان ممکن ارسال شود. از نظر من در کار مطبوعاتی لازم است 80درصد دیدنی و 20درصد خواندنی باشیم و این در حالی است که بخش تصویری یک رسانه باید در خدمت بخش خواندنی آن باشد.»
مختاریان در پایان به نقش جذابیت بصری در کمک به مطبوعات در جهت رقابت با رسانههای جدید پرداخته و در این باره معتقد است:«مطبوعات کشور فضایی شاد و جذاب ندارند؛ کسی که مسئولیت یک نشریه را بر عهده دارد باید سواد بصری داشته باشد، یعنی خوب ببیند و از قدرت بصری خوبی بهره ببرد. آن چه کار گرافیک در مطبوعات را مهم میکند، کاهش مدت زمان وقوع حادثه و اطلاع رسانی، به واسطه فناوریهای جدید است که رسانههای مکتوب در این مورد مغلوب رسانههای جدید شدهاند؛ بنابراین رسانههای مکتوب برای ماندن در میدان رقابت باید از حیث جذابیت بصری خود را تقویت کنند.»