جشنواره بیست و یکم رسانههای ایران چگونه عمل کرد؟
جشنواره ملی رسانههای ایران که با عنوان سابق جشنواره مطبوعات میان اهالیاش شناخته شده بود، سال گذشته بعد از وقفهای دهساله شروع دوبارهای را تجربه کرد. شروعی که با دریافت ۶ هزار و ۶۴۵ اثر رکورد بیسابقهای را در بازه زمانی اندکی ثبت کرد و این اتفاق نویدبخش نگاه مثبت مدیران و اصحاب رسانه به ماجراجوییهای رویدادی باسابقه اما در حال به روزرسانی در دنیای تکنولوژی و تحول در ساختار، تولید محتوا و توزیع و انتشار رسانهای بود.
به گزارش ستاد ارتباطات و اطلاعرسانی به نقل از ایلنا، بیست و دومین جشنواره ملی رسانههای ایران در حالی آغاز به کار کرده است که فضای رسانهای دوران کنونی تحولات نو به نو و ساختارهای دگرگون شوندهای را تجربه میکند. امروزه ابزارهای فناورانه و تجهیزات مدرن هر فرد را به مثابه یک رسانه نگار به جهان پیرامون خود معرفی کرده است و همین موضوع بر ضرورت توجه به این تحولات و نوگرایی برای رسانههایی که با ساختارهای سنتی و کلیشههای خبررسانی دست و پنجه نرم میکنند، میافزاید.
جشنواره ملی رسانههای ایران که با عنوان سابق جشنواره مطبوعات میان اهالیاش شناخته شده بود، سال گذشته بعد از وقفهای دهساله شروع دوبارهای را تجربه کرد. شروعی که با دریافت ۶ هزار و ۶۴۵ اثر رکورد بیسابقهای را در بازه زمانی اندکی ثبت کرد و این اتفاق نویدبخش نگاه مثبت مدیران و اصحاب رسانه به ماجراجوییهای رویدادی باسابقه اما در حال به روزرسانی در دنیای تکنولوژی و تحول در ساختار، تولید محتوا و توزیع و انتشار رسانهای بود. در این گزارش نقبی به گفتههای تعدادی از مدیران رسانهای و چهرههای فرهنگی زدهایم تا از نگاه آنها عملکرد جشنواره رسانههای ایران را در دوره ۲۱ بررسی کنیم و با نیم نگاهی به آینده این رویداد افق دیدی را برای آن متصور شویم.
حضور رسانههای ملی پررنگتر شود
محمد وکیلی مدیرمسئول روزنامه ابتکار تفکیک گرایش و جهت گیریهای سیاسی را از معیارهای داوری آثار یکی از مهمترین امتیازات جشنواره در دوره بیست و یکم میداند و میگوید اگرچه نظام ارزشیابی جشنواره تحت تاثیر فضای موجود بود اما به هر حال لیست منتخبان و برگزیدگان این رویداد گویای این بود که گرایش سیاسی چندان بر معیارهای داوری و انتخاب غلبه نداشت و به این به نظرم جز امتیازات جشنواره بود.
وی ادامه میدهد: رسانههای ملی به ویژه در بخش رسانههای نوشتاری حضورشان جدی و پر نشاط نبود و عدم حضورشان کمی به چشم میآمد.
اهمیت اتخاذ رویکرد کاربردی به جشنواره
محمد خدادی معاون اسبق مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم معتقد است باید با رویکرد کاربردی به جشنواره ملی رسانههای ایران نگریست. او در توضیح این ایده میگوید: به نظرم جشنواره ملی رسانههای ایران باید حالت کارگاهی پیدا کند تا دست کم ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ شرکت کننده اصلی مباحث این رویداد برایشان کاربردی باشد. باید شرکت کنندگان متوجه شوند که برای مثال تیتر خوب و بد بر چه مبنایی انتخاب شده و از خروجی این ارزیابی مطلبی آموزش داده شود.
فرآیند داوری جناحی نبود
حامد هادیان خبرنگار تخصصی بحران نیز بر نبود رویکرد جناحی در ارزیابی آثار راه یافته به جشنواره تاکید کرده و عنوان میکند: با توجه به اینکه خود افراد باید آثار یا محصول رسانهای خود را به جشنواره میفرستادند من فرآیند این انتخاب را جناحی ندیدم.
وی با ارایه یک پیشنهاد میگوید: به نظرم همه قالبها پشت سر هم مطرح شده بودند در صورتی که بعضی از قالبها از منظر ارزشگذاری کارهای سختتری بودند. به هر حال رسانه نگاری که گزارش مینویسد یا مقالهای منتشر میکند قطعا با تهیه خبر کارش متفاوت و دشوارتر است. به نظرم به لحاظ ارزش باید برخی قالبها را در این رویداد با ارزشتر دید و شاید نگاه ویژهتری به آنها داشت.
به نظر میرسد بیست و یکمین جشنواره ملی رسانههای ایران توانسته است فرصت آزمودن جریانهای جدید رسانهنگاری را تا حد زیادی فراهم آورد. حال آن که این مهم در دورههای بعدی این رویداد با قوت و جدیت بیشتری پی گرفته خواهد شد. حالا بیست و دومین جشنواره ملی رسانههای ایران با شعار «فردا خبریست!» و با ایده انگیزهبخشی به رسانهها برای حرکت به سمت تحول بر لزوم توجه به تحولات ساختاری، محتوایی و روشها و ابزارهای انتشار و توزیع خبر تاکید میکند.
دوره بیست و دوم این رویداد ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ برگزیدگان خود را معرفی خواهد کرد. نشانی سایت آن www. pressfestival. ir است.