جشنواره ۲۲ رسانه موجزتر و بصریتر عمل کند/ مخاطب را درگیر فرآیند تولید محتوا کنیم
امیر سیاح مدیر مسئول سابق رسانه «الف» معتقد است رسانهها باید در فرآیند تولید محتوا از مخاطبان خود نیز استفاده کنند. زیرا در این حالت او خود را در فرآیند خبررسانی شریک میداند.
امیر سیاح مدیر مسئول سابق رسانه «الف» معتقد است رسانهها باید در فرآیند تولید محتوا از مخاطبان خود نیز استفاده کنند. زیرا در این حالت او خود را در فرآیند خبررسانی شریک میداند.
به گزارش روابط عمومی بیست و دومین جشنواره ملی رسانههای ایران به نقل از ایرنا؛ امیر سیاح رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود کسب و کار وزارت اقتصاد و مدیر مسئول سابق رسانه الف درمورد چگونگی پیشرو شدن رسانه الف به بهانه آغاز به کار بیست و دومین جشنواره ملی رسانههای ایران گفت: این رسانه به دلیل خلاقیت و نوآوری توانست جایگاه خود را پیدا کند و در این بین توانست از ظرفیتهای تعاملی رسانه دیجیتال بهره برداری کند. در سال ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ ما در الف نه تنها محتوا تولید میکردیم بلکه بستری فراهم میکردیم تا مخاطب هم در سایت، محتوای خود را تولید و بارگذاری کند.
وی افزود: در تابستان و بهار سالهای ۱۳۸۰ شبانه روزی کار کردیم اما سخت نبود و کار لذتبخش بود چون کار نتیجه خوبی داشت و ماحصل تلاش های خود را به چشم میدیدیم.
سیاح گفت: ویژگی رسانه الف این بود که خود را آلوده به پول نکرد و کسی اجازه گرفتن آگهی نداشت. پیشنهاد مبتنی بر تجربه من در الف و بعد از الف این است که بهتر است رسانهها در تولید محتوا از مخاطبان خود نیز استفاده کنند. این ایده خلاقیت دوستان و همکارانی بود که در تیمها با هم کار کردند مثلا یک دورهای یک مجری با ما کار میکرد و مبحثی را در برنامه زنده می گفت و از مخاطب میخواست از طریق پیامک نظرات خود را در بگذارد و همین باعث پیشتاز بودن وی در کار خود و البته در آن سال ها شده بود.
سیاح تصریح کرد: وقتی ما مخاطب را به مشارکت بطلبیم باعث میشود که مخاطب خودش را در محتوا شریک بداند و در نتیجه بیشتر به پیامی که ما میدهیم اعتماد میکند. این مهمترین تکنیکی است که میتوان در راستای منافع ملی در حوزه رسانه از آن استفاده کرد. البته ضدانقلابها هم از این کارها انجام میدهند و در سال ۱۳۹۰ بود یک برنامه تلویزیونی به اسم با شما پخش میشد که پیامک مردم را میخواند و تقرییا ۶ ماه بعد از آن بیبیسی فارسی یک برنامه شبیه به همان برنامه تولید کرد، البته ممکن است این برنامه تقلید از ما نبوده نباشد ولی صحبت این است که مخاطب را به تعامل دعوت کردن چقدر مهم است و امیدوارم روزنامههای مدافع منافع ملی به این اصل توجه ویژه کنند.
وی افزود: امروزه دیگر دوران کاغذ تمام شده و با آمدن هوش مصنوعی و پیشرفت تکنولوژی اگر کسی بخواهد راههای قدیمی را برود از دنیا جا میماند.
سیاح با ارائه یک پیشنهاد به بیست و دومین جشنواره ملی رسانههای ایران گفت: با توجه به اینکه اکثر رسانهها دیجیتال شدهاند جشنواره ملی رسانههای ایران باید در دنیای امروز پیامهای کوتاهتر، بصریتر و تاثیرگذارتری را در اختیار مخاطبان عام و خاص خود قرار دهد.
بیست و دومین جشنواره ملی رسانههای ایران تا 10 تیر ماه 1403 از طریق سامانه www.rasaneh.pressfestival.ir پذیرای متقاضیان حضور در این رویداد رسانهای است. آیین معرفی برگزیدگان جشنواره نیز 17 مرداد 1403 همزمان با روز خبرنگار برگزار خواهد شد.