جشنواره ملی رسانههای ایران چگونه «به روز» شد؟
مردادماه امسال و همزمان با روز خبرنگار، جشنواره ملی رسانههای ایران، برگزیدگان بخشهای مختلف خود را براساس چارچوبهای موضوعی روز، معرفی خواهد کرد.
به گزارش بیست و دومین جشنواره ملی رسانههای ایران به نقل از خبرگزاری فارس؛ بیست و دومین جشنواره ملی رسانههای ایران در حالی 17 مردادماه امسال برگزار میشود که برمبنای فراخوان منتشر شده برای این رویداد، شاهد تغییراتی در بخشهای رقابتی و موضوعی خواهیم بود. تغییراتی که تلاش شده است محورهای این رویداد رسانهای را متناسب با تازهترین تحولات ملی و بینالمللی بهروزرسانی کند.بیتردید شهادت آیتالله سیدابراهیم رییسی رییسجمهور کشورمان که چندی پیش در سانحه سقوط بالگرد به فیض شهادت رسید، یکی از مهمترین رویدادهای داخلی کشور در سال جاری محسوب میشود که حالا بخشی ویژه از فراخوان جشنواره ملی رسانههای ایران به آن اختصاص پیدا کرده است. از سوی دیگر در ابعاد بینالمللی هم میتوان تحولات جاری در فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه را شاخصترین سوژه رسانهای امسال به حساب آورد که یک رویداد رسانهای نمیتوانست نسبت به آن بیتفاوت باشد. در همین راستا در بخش رقابتی و موضوعی بیستودومین جشنواره ملی رسانههای ایران، در کنار سرفصل موضوعی «همه علیه نسلکشی در غزه»، قسمتی ویژه با عنوان «شهید جمهور» هم در فراخوان گنجانده شده تا ضمن توجه به مهمترین رویدادهای ملی و بینالمللی، یاد شهدای خدمت هم در این گردهمایی بزرگ رسانهای، گرامی داشته شود.از سوی دیگر این جشنواره تلاش دارد با رویکرد محوری «توجه ویژه به تحولات نوین رسانهای» نسبت به ساختارها و بسترهای جدید فعالیت رسانهای بیتفاوت نباشد. ابعاد مختلف زندگی امروز، مدام در حال تغییر و به سمت مدرن شدن است، از این رو نوآوری در کار خبر و توجه به مدرنیته هم در فراخوان این رویداد رسانهای مغفول نمانده است. تحول در فرآیند انتشار و توزیع محتوای رسانهای هم از نکاتی است که در دوره پیش رو اهمیت فراوانی دارد. از مصادیق اینگونه تحول، توجه ویژه به سکوهای نوین انتشار محتوا، استفاده بهینه از فضای مجازی و شبکههای اجتماعی برای انتشار و توزیع محتوا به شمار میآید.در همین راستا هم شعار محوری این رویداد در دوره بیستودوم «فردا خبریست» اعلام شده است. سال گذشته شاهد برگزاری این رویداد رسانهای با شعار محوری «تجلی پاسداشت زبان فارسی» بودیم.جشنواره ملی رسانههای ایران بعد از وقفهای ده ساله، در سال 1402 بیست و یکمین دوره خود را برگزار کرد از همین رو، هم در دوره قبل و هم در دوره پیش رو هدف محوریاش را ارج نهادن به تلاشها و فعالیتهای اصحاب رسانه، ایجاد رقابت سالم و ارتقای استانداردهای رسانهنگاری در کشور قرار داده است. بازگشت مرجعیت به رسانههای حرفهای با حفظ ملزومات رسانههای مدرن هم از دیگر موضوعاتی است که در ادوار تازه این جشنواره مدنظر قرار گرفته است. کشف استعدادهای جدید در حوزه فعالیتهای رسانهای هم از دیگر اهدافی است که این رویداد به دنبال تحقق آن است، از این رو آن دسته از افرادی که در زمینههای مختلف فعالیت رسانهای خود را مستعد میدانند، میتوانند آثار خود را به این رویداد ارسال کنند تا زمینهای برای معرفی آنها به دنیای حرفهای رسانه باشد. بیست و دومین جشنواره ملی رسانههای ایران با شعار «فردا خبریست!» برگزار میشود و ایده کلی آن انگیزهبخشی برای حرکت از قالب و محتواهای سنتی اطلاعرسانی به سمت تحولات نوین رسانه است. دبیری این رویداد را مهدی عرفاتی برعهده دارد و زمان برگزاری اختتامیه آن ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ همزمان با روز خبرنگار است.